Kansallinen rokotusohjelma laajeni – Pneumokokkirokotetta tarjotaan aiempaa useammalle suomalaiselle

Pneumokokki on bakteeri, joka voi aiheuttaa sairaalahoitoa vaativia tauteja, kuten keuhkokuumetta, etenkin riskiryhmiin kuuluvilla. Pneumokokkibakteeri leviää varsinkin influenssakautena, ja sen aiheuttamat taudit ovat myös virusten aiheuttamien hengitystieinfektioiden yleisiä jälkitauteja. Hyvän käsihygienian ja terveellisten elämäntapojen lisäksi pneumokokkia vastaan voi suojautua rokottautumalla. Kansallinen rokotusohjelma laajeni pneumokokkirokotusten osalta elokuussa 2023.

Pneumokokkibakteerin jokavuotinen kulta-aika alkaa syyskuussa. Vuonna 2022 yli puolet (51 %) THL:n tartuntatautirekisteriin ilmoitetuista pneumokokin aiheuttamista vakavista tautitapauksista todettiin syys-joulukuun välisenä ajanjaksona. Tyypillisesti pneumokokkibakteerin tautihuippu jatkuu aina tammi-helmikuulle asti.

Kuka tahansa voi sairastua pneumokokkitautiin, mutta ikä ja perussairaudet lisäävät vakavan pneumokokkitaudin riskiä. Täysi-ikäisistä suomalaisista jopa 1,7 miljoonalla on vähintään yksi pneumokokin aiheuttamille vakaville sairauksille altistava riskitekijä.

Yli 65 vuoden iän lisäksi tällaisia tekijöitä ovat muun muassa diabetes, sydänsairaudet, hengityselinsairaudet ja tulehdukselliset sairaudet, kuten reuma ja tulehdukselliset suolistosairaudet. Myös tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö kasvattavat sairastumisriskiä.

”Henkilöt, joille on kasaantunut useita riskitekijöitä, ovat erityisen suuressa riskissä vakavan pneumokokkitaudin suhteen. Tauti voi edetä nopeasti hengityksen vaikeutumiseen ja tehohoidon tarpeeseen. Lisäksi osa pneumokokeista aiheuttaa keuhkoihin tai keuhkopussiin paiseita, jotka pitkittävät sairaalahoitoa”, KYSin infektioylilääkäri Irma Koivula kertoo.

Pneumokokkibakteerin aiheuttamat sairaudet leviävät erityisen helposti influenssakauden aikana. Lisäksi niitä esiintyy yleisesti virusten aiheuttamien hengitystieinfektioiden jälkitautina, sillä virukset vaurioittavat hengitysteiden limakalvoja, mikä altistaa pneumokokki-infektiolle.

Pneumokokkibakteeri on aikuisten keuhkokuumeen yleisin aiheuttaja

Pneumokokki aiheuttaa ylähengitysteiden infektioita, kuten poskiontelo- ja välikorvatulehduksia. Näiden suhteellisen vaarattomien infektioiden lisäksi pneumokokki voi aiheuttaa myös vakavia tauteja, kuten keuhkokuumeita, aivokalvontulehdusta ja jopa sepsiksen eli verenmyrkytyksen. Pneumokokin aiheuttamia tauteja hoidetaan antibiootein.

Pahimmillaan pneumokokin aiheuttamat vakavat taudit voivat viedä tehohoitoon. Esimerkiksi keuhkokuume voi aiheuttaa vakavaa hengenahdistusta. Keuhkokuumeesta toipuminen on hidasta. Hyväkuntoiseltakin aikuiselta se voi viedä kuukauden.

”Pneumokokin aiheuttama keuhkokuume on aikuisilla vakava sairaus ja johtaa usein sairaalahoitoon. Erityisen vakavia pneumokokin aiheuttamat infektiot ovat henkilöillä, joilla on kroonisia sydän-, verisuoni tai keuhkosairauksia. Vakavat pneumokokki-infektiot lisäävät sydäninfarktiin sairastumisen riskiä. Monen kroonisesti sairaan kohdalla, esimerkiksi keuhkoahtaumapotilailla, keuhkojen toiminta heikkenee pysyvästi vakavan keuhkokuumeen jälkeen”, HUSin Tulehduskeskuksen infektiolääkäri Veli-Jukka Anttila sanoo.

Pneumokokilta voi suojautua

Pneumokokki leviää pisara- ja kosketustartuntana. Tartunta ei sairastuta kaikkia, mutta myös bakteeria kantavat terveet ihmiset voivat levittää sitä eteenpäin. Pneumokokin aiheuttamilta taudeilta voikin suojautua hyvällä käsihygienialla ja terveellisillä elämäntavoilla. Lisäksi pneumokokkia vastaan voi rokottautua.

”Kerran otettu pneumokokkirokote antaa vuosia kestävän suojan. Etenkin vakavan keuhkokuumeen riskiryhmään kuuluvien kannattaa keskustella pneumokokki-, korona- ja influenssarokottautumisesta terveydenhuollon henkilökunnan kanssa”, Veli-Jukka Anttila sanoo.

THL laajensi kansallista rokotusohjelmaa pneumokokkitautien osalta elokuussa 2023. Oikeus maksuttomaan rokotteeseen koskee nyt myös astmaa tai keuhkoahtaumatautia sairastavia 65–84-vuotiaita ja voimakkaasti immuunipuutteisia alle 75-vuotiaita henkilöitä. Pneumokokkirokotteen kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluivat jo ennen tätä laajennusta alle 5-vuotiaat lapset, kantasolusiirteen saaneet ja vaikeaa munuaissairautta sairastavat alle 75-vuotiaat henkilöt.

THL suosittelee pneumokokkirokotteen ottamista omalla kustannuksella myös muille kuin yllä mainituille henkilöille, jos heillä on sairautensa tai lääkityksensä takia suuri riski saada vakava pneumokokki-infektio.

Lääkärin harkinnan mukaan pneumokokkia vastaan rokottautuminen voi olla paikallaan myös ihmisille, jotka eivät kuulu yllä lueteltuihin ryhmiin. Pneumokokkirokotteen voi ottaa samaan aikaan influenssa- ja koronarokotusten kanssa.

”THL suosittaa rokottautumista kaikille riskiryhmäläisille ja erityisesti heille, joilla on useita riskitekijöitä. Riskitekijöistä runsas tupakointi ja alkoholin käyttö jäävät helposti vähälle huomiolle. Suojautuminen on tärkeää myös silloin, kun henkilö työskentelee tai oleskelee pitkään ahtaissa tiloissa muiden kanssa, jolloin kaikkien hengitystieinfektioita aiheuttavien virusten ja bakteerien tartunnat lisääntyvät”, Irma Koivula toteaa.

Lisätietoa:

Veli-Jukka Anttila
infektiosairauksien erikoislääkäri, HUS Tulehduskeskus
email: veli-jukka.anttila@hus.fi

Irma Koivula
Ylilääkäri, dosentti
Infektio- ja sairaalahygieniayksikkö, Kuopion yliopistollinen sairaala
puh. 017 173 311 (vaihde)
e-mail: irma.koivula@pshyvinvointialue.fi

Heidi Åhman