Pulssin mittaaminen on uusi Kansan liike – Se voi pelastaa yhä useamman aivoinfarktilta

Suomessa on arviolta 230 000 diagnosoitua eteisvärinäpotilasta1, ja noin kolmannes aivoinfarkteista liittyy eteisvärinään2. Jos eteisvärinä havaittaisiin ajoissa, yhä useampi voisi välttää aivoinfarktin. Ensimmäiset merkit eteisvärinästä on mahdollista löytää helposti: mittaamalla oman pulssinsa säännöllisesti. Bristol Myers Squibb ja Pfizer -allianssin, Sydänliiton ja Aivoliiton yhteiskampanja Kansan liike kannustaa tekemään pulssinmittauksesta jokapäiväisen tavan.

Eteisvärinä on yleisin pitkäkestoinen rytmihäiriö3, kansantauti, jota sairastaa jo yli 200 000 suomalaista. Todellisuudessa eteisvärinäpotilaita on huomattavasti enemmän, sillä tauti on usein oireeton: jopa 40 prosenttia diagnosoiduista eteisvärinätapauksista on oireettomia4. Arvioidaan, että joka neljäs keski-ikäinen tulee sairastumaan eteisvärinään5.

Eteisvärinä ei ole itsessään hengenvaarallinen, se voi kuitenkin aiheuttaa sydämeen hyytymiä, jotka voivat kulkeutua aivoihin6. Siksi jopa noin kolmannes aivoinfarkteista liittyy eteisvärinään2. Hoitamaton eteisvärinä myös muun muassa huonontaa elämänlaatua ja voi aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan3. Eteisvärinä on lisäksi yhdistetty kohonneeseen dementiariskiin7.

”On salakavalaa, että sekä oireisessa että oireettomassa eteisvärinässä on yhtäläinen aivoinfarktiriski. Oireeton, rauhallinen eteisvärinä harvoin vaikuttaa muuten potilaan vointiin tai arkeen. Osa potilaista huomaa kuitenkin heti rytmihäiriön sen alettua ja hakeutuu lääkäriin. Nämä potilaat jäävät ”haaviin” ja saavat tarvitsemansa hoidon, mutta oireettomassa ensimmäinen oire voi olla aivoinfarkti”, sanoo kardiologi Harri Hietanen.

Merkittävin eteisvärinälle altistava tekijä on ikä, ja se onkin erityisesti yli 65-vuotiaiden sairaus3. Väestön ikääntymisen seurauksena eteisvärinän esiintyvyyden arvioidaan lähes  kaksinkertaistuvan vuoteen 2060 mennessä8. Myös muut perussairaudet kuten kohonnut verenpaine, sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta tai läppäviat, ylipaino, diabetes ja uniapnea altistavat eteisvärinälle3. Eteisvärinän löytyminen ajoissa mahdollistaa myös riskitekijöihin puuttumisen ja tätä kautta voidaan edelleen pienentää aivoinfarktin riskiä.

Yksinkertainen käsiliike voi pelastaa henkesi

Mitä jos yhä useampi voisi välttää aivoinfarktin lisäämällä omiin arkirutiineihinsa yhden uuden tavan? Ensimmäiset merkit eteisvärinästä voi nimittäin löytää helposti: mittaamalla oman pulssinsa säännöllisesti. Se onnistuu varsin yksinkertaisesti käsin tunnustelemalla.

Jos sydämen syke on epäsäännöllinen, on syytä olla yhteydessä lääkärin. Varsinainen diagnoosi tehdään aina lääkärin määräämän EKG:n perusteella. Eteisvärinä nostaa potilaan riskiä saada aivoverenkiertohäiriö. Riskiä voidaan pienentää lääkityksellä sekä hoitamalla muut mahdolliset sairaudet ja riskitekijät.

Eteisvärinän havaitsemisen haasteena on, että se voi olla kohtauksittainen9. Pulssin mittaus joka päivä aamuin illoin on siksi varmin tapa huomata sydämensykkeen epäsäännöllisyydet.

”Jos huomaat sykkeesi epäsäännölliseksi joko rannepulssia tunnustellen tai verenpainemittarin ilmoittamana, kannattaa ottaa asia puheeksi lääkärisi kanssa”, toteaa Hietanen.

Inhimillisten hyötyjen lisäksi eteisvärinän varhainen tunnistaminen säästäisi merkittävästi yhteiskunnalle koituvia kustannuksia. Aivoverenkiertohäiriöstä johtuvat terveydenhuollon kustannukset ovat keskimäärin 86 000 euroa potilasta kohden10.On myös todettu, että eteisvärinään liittyvät aivoverenkiertohäiriöt ovat vaikeampia ja sitä kautta kalliimpia kuin siihen liittymättömät11. Lisäksi aivoinfarkti voi johtaa esimerkiksi työkyvyn menetykseen ja kuormittaa yhteiskuntaa hoitokustannusten lisäksi myös monilla muilla tavoilla.

Näin mittaat pulssisi oikein

• Ota rento ote ranteestasi ja tunnustele, mistä kohtaa pulssi tuntuu helpoiten.
    • Hyvä paikka monilla on ranteessa peukalon puolella.
    • Voit tunnustella pulssia myös kyynärtaipeesta tai kaulalta.
    • Paina valittua kohtaa kevyesti etu- ja keskisormella.
    • Tarkkaile, onko pulssi tasainen.
      • Tulevatko sykäykset säännöllisesti vai epäsäännöllisesti?
      • Rytmiä voi olla helpompi seurata laskemalla sykettä ääneen.
      • Laske sekuntikelloa apuna käyttäen seuraavaksi pulssin tiheys.
        • Laske pulssisi sykäykset 30 sekunnin ajan. Kerro tulos kahdella niin tiedät, montako kertaa sydämesi lyö minuutissa. Normaali leposyke on 50–110 lyöntiä minuutissa.
        • Jos pulssisi on niin tiheä tai epätasainen, että et saa sykkeestäsi selvää, ota yhteys lääkäriin.
        • Tee säännöllisestä pulssin mittaamisesta tapa mittaamalla pulssia aamuin illoin.

Tee kansan liike – mittaa pulssi

Lue lisää osoitteista www.kansanliike.fi ja www.tunnepulssisi.fi

Lähteet:

1. Mediuutiset 28.2.2020 nro 8, s 10-11.
  2. Friberg L et al. Stroke. 2014;45(9):2599–2605.
  3. Eteisvärinä. Käypä hoito suositus. Lääkärikirja Duodecim 2017.
  4. Boriani G et al. Am J Med. 2015;128(5):509-518.
  5. Kirchhof P et al. Eur Heart J. 2016;37:2893-2962.
  6. Eteisvärinä ja eteislepatus. Terveyskirjasto. Lääkärikirja Duodecim 2018.
  7. Diener HC. Eur Heart J 2017;38(34): 2619–20.
  8. Krijthe BP et al. Eur Heart J. 2013;34(35):2746–2751.
  9. Svennberg E et al. Circulation. 2015;131(25):2176–84.
  10. Meretoja A. Aivohalvaus- kallis kansasairautemme. Duodecim 2012;128:139–46.
  11. Ali DAN, Abdelhafiz DA. J Atr Fibrillation 2016;8(5):8.

Lisätietoja:
Jutta Joutseno
Viestintäpäällikkö
Pfizer
Puh. 09 430 040

Pfizer
Hyvä terveys on elintärkeää – niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman johtavista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Se saa meidät työskentelemään uusien hoitojen kehittämiseksi joka päivä. Breakthroughs that change patients’ lives.
www.pfizer.fi Twitter: @PfizerSuomi Facebook: https://www.facebook.com/PfizerSuomi

Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb on globaali biolääkeyritys, joka on sitoutunut edistämään lääketutkimusta ja innovatiivisten lääkkeiden kehitystä vaikeiden sairauksien hoitoon.
Bristol Myers Squibb erottautuu ainutlaatuisella BioPharma-strategiallaan hyödyntäen suuren lääkeyrityksen resursseja ja uloitettavuutta yhdistämällä ne biotekniikka-yritykselle tunnusomaiseen ketteryyteen sekä aloitekykyyn.
www.bms.com.fi Lääketieteelliset kysymykset ja lisätiedot: medinfo.finland@bms.com

Jos huomaat jostakin käyttämästäsi lääkkeestä haittavaikutuksia ole yhteydessä:
www-sivusto: www.fimea.fi
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea