RS-viruksen aiheuttama vaikea hengitystieinfektio voi viedä ikääntyneen sairaalahoitoon

RSV eli respiratory syncytial virus -infektioita raportoitiin Suomessa sekä vuonna 2022 että 2023 noin 6800 kappaletta.[1] Tämä on noin 30 % enemmän kuin vuonna 2021. Yleensä RS-virus aiheuttaa ylähengitysteiden lievän infektion, mutta erityisesti ikääntyneillä ja hengitystieinfektioiden riskiryhmiin kuuluvilla henkilöillä on muita suurempi riski saada vaikea RS-viruksen aiheuttama tauti, joka voi johtaa sairaalahoitoon.

Paraikaa Suomessa eletään kolmoisepidemian aikaa, eli täällä jylläävät niin RSV, influenssa kuin koronakin. Näistä RSV:n aiheuttamat tautitapaukset ovat viime vuosina lisääntyneet. THL:n mukaan RSV-infektioita raportoitiin vuosina 2022–2023 vuosittain noin 6 800 tautitapausta, mikä on noin 30 % enemmän kuin vuonna 2021.[1] Tämä on vain jäävuoren huippu koko tautitaakasta, sillä läheskään kaikkia RSV-infektioita ei testata eikä sitä voi pelkän taudinkuvan perusteella erottaa muista virusten aiheuttamista hengitystieinfektioista.

RSV-infektio leviää erittäin tehokkaasti pisara- ja kosketustartuntana esimerkiksi aivastaessa tai yskiessä. Lievä RSV-infektio paranee itsekseen kotihoidolla.

RSV aikuisilla riskiryhmäläisillä

RSV:n riskiryhmiin aikuisista kuuluvat yli 60-vuotiaat ja henkilöt, joilla on esimerkiksi krooninen keuhko- tai sydänsairaus, diabetes, munuaissairaus tai immuunipuutos. Vakava RSV-tauti oireilee yskänä, hengenahdistuksena ja keuhkokuumeena. RSV:n aiheuttamaan tautiin ei ole olemassa täsmähoitoa, vaan sairastunutta hoidetaan oireenmukaisesti.

Keuhkolääkäri Heikki Ekroosin mukaan RSV voi aiheuttaa ikääntyneelle tai jostakin perussairaudesta kärsivälle henkilölle jopa vakavamman tautimuodon kuin influenssa. ”Viruksen aiheuttaman hengitystieinfektion, kuten RSV:n, yleisin komplikaatio on keuhkokuume”, hän jatkaa.

Vaikean RSV:n riski kasvaa iän myötä: RSV vaatii sairaalahoitoa 14 kertaa useammin yli 65-vuotiailla kuin työikäisillä aikuisilla (alle 65-vuotiailla). [2] Uudellamaalla 2016–2020 tehdyssä rekisteritutkimuksessa aikuisilla todetuista vaikeista sairaalahoitoon johtaneista hengitystieinfektioista 18 % oli RSV:n aiheuttamia.[2] RSV-epidemioita voi esiintyä esimerkiksi hoitolaitoksissa. RSV voi aiheuttaa myös vakavia jälkitauteja, muun muassa sydäninfarktin.

Aikuisten suojautuminen RSV:tä vastaan

RSV:tä vastaan voi suojautua käyttämällä hengityssuojainta ruuhkaisissa sisätiloissa ja joukkoliikenteessä. Tärkeää on myös huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Yli 60-vuotiaat voivat myös suojautua rokottautumalla.

Jos sairastuu, on syytä suojata muita tartunnalta sairastamalla vastuullisesti kotona tai käyttämällä tapaamisissa kunnollista hengityssuojainta. Yskiminen ja aivastaminen tapahtuu aivastamalla hihaan tai nenäliinaan. Flunssaisena tulisi välttää vaikean RSV-taudin riskiryhmiin ikänsä tai perussairauksiensa takia kuuluvien tapaamista.

Lisätietoa:

Juha Turunen
Senior Medical Affairs Scientist, Pfizer Oy
puh. 09 4300 40 (vaihde)

Lähteet:

1 THL Tartuntatautirekisterin tilastotietokanta - tapaukset - THL kuutio- ja tiivistekäyttöliittymä. Haettu 22.1.2024.

2 Auvinen R, Syrjänen R, Ollgren J, Nohynek H, Skogberg K. Clinical characteristics and population-based attack rates of respiratory syncytial virus versus influenza hospitalizations among adults—An observational study. Influenza Other Respi Viruses. 2022;16(2): 276-288. doi:10.1111/irv.12914