SidekickHealth ja Pfizer Suomi lanseeraavat tulehduksellista suolistosairautta sairastaville arjen hyvinvointia tukevan digipalvelun

Digitaaliset palvelut ovat tulossa entistä tärkeämmiksi tukimuodoiksi kroonisten sairauksien hallintaan. Pohjoismainen digitaaliterapiayritys SidekickHealth ja lääkeyhtiö Pfizer julkaisevat arjen hyvinvointia tukevan digipalvelun tulehduksellista suolistosairautta sairastaville. Palvelu tukee potilaita sairauden hallinnassa ja auttaa heitä ylläpitämään hyvinvointiaan. Yritykset ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka koskee Eurooppaa ja viittä eri terapia-aluetta.

Tulehdukselliset suolistosairaudet vaikuttavat pitkäaikaisina sairauksina sairastavan elämään kokonaisvaltaisesti. Moni kokee sairauden henkisesti uuvuttavaksi.[1] Lääkehoidon lisäksi sairastavilla on usein tarve myös henkiselle tuelle. Hoitajan tai lääkärin tapaamisia on kuitenkin suhteellisen harvoin ja mahdollisuudet syventyä asioihin ovat rajalliset.

Sidekick-hyvinvointisovellus on tukiohjelma tulehduksellisia suolistosairauksia sairastaville. Ohjelma on tarkoitettu tukemaan arjen hallintaa ja elämää sairauden kanssa ja se keskittyy fyysisen hyvinvoinnin lisäksi erityisesti myös henkiseen hyvinvointiin. Sairauteen liittyvän tiedon lisäksi ohjelmaan kuuluu ravintoa, arjen aktiivisuutta ja liikuntaa sekä henkistä hyvinvointia, kuten energiatasojen lisäämistä, stressinhallintaa, ihmissuhteita ja tunteita sisältäviä teemoja. Ohjelman tavoitteena on antaa vinkkejä, kuinka elää mahdollisimman täyttä elämää, ilman että joutuu luopumaan asioista sairauden vuoksi.

SidekickHealth on erikoistunut pelillisten digitaalisten terapeuttisten (DTx) ratkaisujen ja ohjelmien luomiseen, joilla tuetaan potilaan kroonisten sairauksien hallintaa. Digipalvelut täydentävät terveydenhuollon ammattilaisten antamaa ohjausta ja tukea.

"Pfizer kehittää lääketieteellisiä innovaatioita, ja jaamme heidän näkemyksensä digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista tukea potilasta lääkkeiden ottamisen muistamisessa ja arjen hyvinvoinnin lisäämisessä", SidekickHealthin perustaja, toimitusjohtaja Tryggvi Thorgeirsson kertoo. "Toivottavasti kumppanuutemme Pfizerin kanssa auttaa kroonista sairautta sairastavia hallitsemaan paremmin omaa terveyttään ja parantamaan elämänlaatuaan", hän lisää.

"Pfizerilla näemme, että digitaaliset palvelut voivat täydentää lääkehoitoa ja tarjota potilaille monipuolista tukea kroonisessa sairaudessa", Pfizerin Western European Customer Solutions Lead Pekka Lehmus sanoo. ”SidekickHealthin palveluiden osalta näemme lisäksi tärkeänä digitaalisen ratkaisun skaalautuvuuden useille markkinoille ja terapia-alueille", Lehmus lisää.

Kevään 2020 aikana digipalvelu lanseerataan tulehduksellista suolistosairautta (IBD) sairastaville Suomessa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Tulehduksellisten suolistosairausten (IBD, Inflammatory Bowel Diseases) kaksi päätyyppiä ovat Crohnin tauti ja colitis ulcerosa (haavainen paksusuolitulehdus). IBD yleistyy voimakkaasti. Suomessa on tällä hetkellä noin 52 000 ja Euroopassa yli kolme miljoonaa IBD:tä sairastavaa.[2]

”Digitaaliset kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat sovellukset ovat sairastaville hyvä mahdollisuus oppia huomaamaan, miten omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin voi vaikuttaa monella tavalla. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen tukee myös työ- ja toimintakykyä sekä arjessa jaksamista”, painottaa Crohn ja Colitis ry:n toiminnanjohtaja Ulla Suvanto.

Viime vuonna SidekickHealth ja Pfizer Itävalta julkaisivat tupakoinnin lopettamiseen tarkoitetun digitaalisen tukipalvelun. Sidekickin ja Pfizerin yhteistyösopimus sisältää  seuraavat terapia-alueet: ulseratiivinen koliitti (haavainen paksusuolitulehdus), Crohnin tauti,  nivelreuma, psoriaattinen niveltulehdus ja atooppinen dermatiitti. Lisäksi yhdessä selvitetään mahdollisuutta laajentaa yhteistyötä myös muihin terapia-alueisiin.

Tietoja SidekickHealthista:

Yrityksen on perustanut kaksi lääkäriä, jotka ovat työskennelleet vuosien ajan hoitamalla kymmeniä tuhansia elämäntapasairauksista kärsiviä. Suuri osa kaikista kuolemista johtuu elämäntapaan liittyvistä sairauksista,[3] ja perustajat ymmärsivät, että tarvitaan uusi lähestymistapa kroonisten sairauksien ehkäisemiseen ja niistä jo kärsivien potilaiden auttamiseen ja elämänlaadun parantamiseen. Yhteistyön tuloksena rakennettiin tieteeseen perustuva kliinisesti validoitu ratkaisu, joka pohjaa käyttäytymistieteeseen ja joka sopii eri terapia-alueille. Ratkaisussa hyödynnetään pelillisyyttä. Tällä hetkellä Sidekick tekee yhteistyötä lääkeyritysten ja terveydenhuollon palveluntarjoajien kanssa. www.sidekickhealth.com

Tietoja Pfizerista:

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi

Lisätietoja:

• SidekickHealth: Gulli Arnason, markkinointi- ja viestintäjohtaja, garnason@sidekickhealth.com, puh. +44 (0) 7590015731 / + 354 6600053. Tiedustelut englanniksi
  • Pfizer Suomi: Pekka Lehmus, Nordic Customer Solutions Lead, puh. 09 430 040 (vaihde). Tiedustelut suomeksi

Lähteet:

1 UC Narrative -kyselytutkimus, Pfizer ja Crohn ja Colitis ry, 2018.

2 Crohn ja Colitis ry ja The European Federation of Crohn’s & Ulcerative Colitis Associations.

3 Preventing chronic diseases: A vital investment. WHO, 2005. https://www.who.int/chp/chronic_disease_report/full_report.pdf. Vierailtu 6.5.2020.